جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
بررسی و مقایسه سیره سیاسی و اقتصادی پیامبر اسلام (ص) و سه خلیفه نخستین ( ابوبکر، عمر و عثمان)
نویسنده:
حسن زارع
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
بررسی مقایسه‌ای دوران حاکمیت پیامبر اسلام‌(ص) و سه خلیفه نخستین (ابو بکر، عمر و عثمان) به ویژه در حوزه سیاسی و اقتصادی و نشان دادن شباهت‌ها و تفاوت‌ها در روش و منش شخصی و حکومتی این سه خلیفه با پیامبر اسلام(ص)، می تواندشناخت جامعی از سال‌های آغازین حیات اسلام به ویژه در دو حوزه فوق الذکر به دست دهدونشان می‌دهد عوامل مذکور تا چه حد در زاویه گرفتن یا پای بندی خلفا به سیره و روش آورنده این دین الهی نقش داشته است.ضمن اینکه روشن می سازد موضوع مذکور منشاٌ چه حوادث و اتفاقاتی در سال‌های بعد شده و در نهایت جامعه اسلامی آن روزگار بر اثر اتخاذ سیاست‌های سیاسی، اقتصادی و عملکرد‌حاکمان، دست خوش چه نوع تحولاتی شده است
شاخصه های نظام تربیتی اسلام 
از منظر نهج البلاغه با محوریت نامه 31
نویسنده:
رضا قره داغی شیخدرابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ادیان آسمانی به ویژه اسلام برای تربیت انسانها آمده اند. برخلاف آنچه برخی تصور می کنند که تربیت انسان بخشی از دین اسلام را تشکیل می دهداینگونه نیست بلکه می توان گفت تمامی دین را شامل می شود با مراجعه به منابع معتبر دین که مجموعه ای از کتاب و سنت می باشد به این حقیقت خواهیم رسید که اسلام دارای نظام تربیتی می باشد.نهج البلاغه بدون تردید یکی از منابع ارزشمند و معتبر دینی ماست که بیان کننده حقایق فراوانی از قرآن و سنت می باشد. در این پژوهش با بررسی نامه 31نهج البلاغه برخی شاخصه های نظام تربیتی اسلام در چندین بخش استخراج و معرفی شده که خود نشان از توجه ویژه اهل بیت به خصوص حضرت امیر (ع) به امر مهم تربیت می باشد.هدف اصلی: استخراج شاخصه های نظام تربیتی اسلام، معرفی نظام یاد شده و ارائه ی برخی راهبردها و راهکارهای عملی در این زمینه می باشد. روش اجرا: در مراحل آماده سازی و ساماندهی این نوشتار نامه یاد شده در راستای اهداف، سوالات و فرضیات این تحقیق بخش بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج: حاصل این پژوهش طی 27 بخش و در ذیل هر بخش مواردی از شاخصه های نظام تربیتی اسلام – متناسب با محتوای بخش – ارائه گردیده است. عناوین برخی از بخش ها عبارتند از: خدامحوری ، اطاعت و بندگی او، واقع نگری درباره دنیا و آخرت، تقوا و پروای الهی، تفقه در دین و حق جویی، اغتنام فرصت ها در تربیت، توجه به دانش های وحیانی، ترجیح دادن دیگران بر خود، توجه به آفت عقل، دگرخواهی.
چگونگی آفرینش از دیدگاه آگوستین و ملاصدرا
نویسنده:
زهرا قاسمی زواجری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکی از مهمترین مسائلی که هنگام دقت فلسفی ذهن انسان با آن روبرو می شود و در طول تاریخ تفکر همیشه مطرح بوده این است که جهان چگونه از مبدأ هستی پدید آمده است؟ در این تحقیق به بیان نظرات دو فیلسوف(آگوستین و ملاصدرا) در رابطه با این موضوع پرداخته شده است. آگوستین به عنوان یک فیلسوف و متکلم روحانی مسیحی با سعی بر تبیین و توضیح مسأله خلقت، در پی آن بود که بداند خالق این عالم کیست و این عالم را چگونه به وجود آورده است. او قائل به خلق از عدم می باشد و وجود ماده ازلی را رد می کند، خلق از عدم را همراه با زمان می داند. ملاصدرا هم بر اساس براهین فلسفی خاص حکمت متعالیه و مکاشفات درونی این موضوع را در اشکال مختلف تحلیل نموده و با استفاده از نظریه اصالت وجود و نظریه وحدت وجودی به تبیین و بررسی این مسأله پرداخته است. هدف از این پژوهش بررسی چگونگی آفرینش هستی از دیدگاه آگوستین و ملاصدرا و همچنین پی بردن به شباهت و تفاوت های نظرات این دو فیلسوف می باشد. روش پژوهش به صورت توصیفی وتحلیلی صورت گرفته
سیمای حضرت موسی (ع) در مثنوی مولانا
نویسنده:
حسن جوبیجارکلی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ادیان یهود، مسیح و اسلام، سه دین بزرگ توحیدی عالم هستند که جملگی از میان اقوام سامی ظهور کرده‌اند. این ادیان از طریق معتقدات مربوط به ماورا طبیعت ، اعتقاد به وجود رب‌الارباب به عنوان خالق مخلوقات ، مجموعه احکام، قوانین و مقررات و ... بسیار با هم متشابه و نزدیکند، ضمن آنکه انبیا هر سه دین نیز جز پیامبران اوالعزم و صاحب کتاب می‌باشند. وجود چنین اشتراکاتی، به همراه نقل مفصل و مبسوط داستان زندگی انبیا در کتاب آسمانی ما مسلمین، قرآن، باعث گشت تا از دیرباز این چهره‌ها در فرهنگ و ادب ما نمود و جلوه‌ای ممتاز داشته باشند. وجود پاره‌ای خصایص ویژه در داستان زندگی حضرت موسی (ع) که از موضوعات اصلی این رساله است ، باعث گشت که از دیرباز تاکنون، عرفا، شعرا و دیگر نویسندگان این خطه پهناور، توجهی ویژه و مخصوص در آثار خویش بدان حضرت داشته باشند، که البته در این رساله در جای خود از دلایل این توجه سخن رفته است . کاملترین و در عین حال پرمایه‌ترین اشارات به داستان حضرت موسی (ع)، در آثار گرانقدر مولانا جلال‌الدین رومی دیده می‌شود. این عارف بی‌همتا ادب 1پارسی، در هر یک از آثار خود به فراخور مقاصد و نیات عالی خویش ، توجهی ویژه به داستان زندگی آن حضرت داشته است . مثنوی او که برخی به حق بدان "قرآن پارسی" لقب داده‌اند، سرشار از اشارات و نقل زندگی حضرت موسی (ع) می‌باشد. همچنانکه در قرآن زندگی حضرت موسی (ع) تقریبا بطور کامل مطرح شده است ، مولانا نیز یگانه شاعریست که در اشعار خود به پیروی از قرآن، بطور کامل و مبسوط به نقل حوادث متنوع زندگی آن حضرت پرداخته است ، که البته این توجه وی جدای از عنایت ویژه او به قرآن، تا حد بسیار زیادی به ممتاز چهره موسی (ع) و حوادث زندگی او مربوط می‌شود. ما در این رساله با استمداد از درگاه پروردگار، پس از بررسی تاثیر داستان زندگی حضرت موسی در آثار پاره‌ای از نمایندگان اشعار مدحی، مذهبی و عرفانی، به تفحص در کیفیت و چگونگی انعکاس داستان زندگی آن حضرت اعم از حوادث ، شخصیتها و اشیا در آثار مولانا خواهیم پرداخت .
بررسی و تحلیل منطق فهم دین از نظر شهید صدر
نویسنده:
محمد محمدزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
منطق فهم دیندانشی است متشکل از یکسری مبانی، منابع و روشهاییکه در فهم دینباید بدان توجه نمود ودانشمندانو عالمان اسلامی اززمان های گذشته تا به زمان معاصر بدان توجه داشته و در کتاب های خود به تبیین آن پرداخته‌اند مرحوم شهید صدر نیز برای فهم دین مبانی، منابع و روش هایی را بیان نموده‌اند که برخی از آنهامشترک با مبانی و منابع و روشهایی است که اندیشمندان مسلمان برای فهم دین بیان نموده‌اند مانند امکان فهم، محوریت مراد شارع در فهم متن، حجیت عقل و کتاب و سنت در فهم دین و امثال آن و برخی دیگر اموری است که مرحوم شهید صدر بدان توجه بیشتر نموده است مثل نقش زمان و مکان در فهم دین، حجیت حساب احتمالات و استفاده از آن در فهم دین ، حجیت استقرا ناقص و استفاده از آن در فهم دین و اعتبار قواعد عقلائیه حاکم بر زبان دین که بدان پرداخته خواهد شد.
مولفه های سرمایه های اجتماعی در سیره نبوی
نویسنده:
زینب ارسلان مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سرمایه اجتماعی یکی مهم ترین مسائل در همه جوامع است، در این تحقیق سعی بر آن است مولفه های سرمایه اجتماعی را که عبارتند از اعتماد، انسجامو مشارکت اجتماعی را در زندگی و سیره پیامبر با مصادیق مورد بررسی قرار دهیم .
شخصیت حضرت زهرا (س) در منابع اهل سنت
نویسنده:
عمار زیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
عظمت شخصیت فاطمه زهرا(س) همواره مورد توجه مسلمانان بوده است و پژوهش حاضر کوشیده است تا شخصیت آن حضرت را از میان منابع تاریخی و روایی اهل سنت مورد بررسی قرار دهد. روایات زیادی در منابع اهل سنت وجود دارد که اصل خلقت فاطمه‌( را از میوه‌ای بهشتی می‌داند که پیامبر اسلام(ص) در شب معراج تناول نموده است. همچنین فاطمه‌( در رحم مادر با او سخن می‌گفت و ولادت او با حضور ساره، آسیه، مریم و دختر حضرت موسی واقع شده است. همچنین روایت شده که آن حضرت، فاطمه نامیده شد زیرا خداوند او و دوست‌دارانش را از آتش جدا نموده است. فاطمه علاقه شدیدی به پدر داشت و پیامبر(ص) نیز به او علاقه بسیاری داشت به‌گونه‌ای که هرگاه عازم سفر بود، در آخرین مرحله با فاطمه‌( دیدار می‌کرد و زمانی که بازمی‌گشت ابتدا به دیدن فاطمه می‌آمد. از پیامبر اسلام نقل شده که "هرگاه مشتاق بهشت می‌شوم گلوی فاطمه را می‌بوسم". به‌دلیل این همه فضایل و کمالات بود که مردان بسیاری، مشتاق همسری فاطمه بودند، اما پیامبر همه را رد می‌کرد و تنها علی را برگزید. علی(ع) در توصیف همسر خود، او را مونس و یاور خود در عبادت معرفی کرده است. سخت‌کوشی فاطمه ( در امر خانه‌داری هم در بسیاری از روایات ذکر شده است. قرآن کریم در آیات مباهله، تطهیر، ابرار و مودت، دلایل قاطع خود را بر فضیلت و برتری فاطمه، بیان نموده است. پیامبر هم رضایت و خشم فاطمه را رضایت و خشم خود دانسته است. آن حضرت از فعالیت‌های اجتماعی هم به‌دور نبوده و نقش بزرگی در صیانت از دین داشته است. اما بعد از رحلت پیامبر، مصیبت‌های بسیاری بر او وارد شد و پس از تلاش نافرجام برای احقاق حق خود درباره فدک، بیمار شد و به‌عنوان قهر و اعتراض، دیگر با ابوبکر سخن نگفت و با خشم و غضب نسبت به ابوبکر و یارانش از دنیا رفت.
سیره نگاری نبوی در آثار تاریخی عصر غزنوی و سلجوقی
نویسنده:
سید حسین هاشمی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پژوهشر، سیمای ترسیم شده از رسول خدا(ص)را در آثار تاریخی دوره غزنوی و سلجوقی مورد کنکاش قرار می دهد.ابتدا به شناسایی تمام آثار تاریخی موجود و مفقود این دو دوره که درباره رسول خدا(ص) نگاشته شده اند پرداخته شده سپس، نوع نگاه آن آثار و رویکرد و نگرش آنان به زندگی پیامبر(ص) و روش تاریخ نگاری آنها مورد بررسی قرار گرفته است. فایده‌ای که این تحقیق می‌تواند داشته باشد یکی کمک به شناخت سیر تحولات در مهم‌ترین شاخه تاریخ نگاری اسلامی یعنی سیره نگاری نبوی و دیگری فهم رابطه بین سیمای ترسیم شده از پیامبر اکرم(ص) و شرایط سیاسی اجتماعی و فرهنگی حاکم در هر دوره از تاریخ اسلام می‌باشد، که می‌تواند به پژوهشگران تاریخ این دوره‌ها کمک کند.در این تحقیق به روند شکل گیری و تطورات و تحولات نوع خاصی از سیره نگاری نبوی که در این دو دوره وجود داشت مفصلا اشاره شده است.
« بررسی ابعاد اخلاقی و شرعی سقط جنین دراسلام »
نویسنده:
مریم نورمحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
سقط جنین بعنوان معضلی اخلاقی-اجتماعی ازجمله مسائلی است که میتوان گفت بشراز آغاز خلقت تاکنون با آن دست به گریبان بوده است. هرچند تاکنون تحقیقات متعددی درباره ی ابعادگوناگون سقط جنین صورت گرفته است ،اما انجام یک تحقیق مستقل درباره ی ابعاد اخلاقی-شرعی این مسئله میتواند نگاهی جدید بویژه بارویکرد دینی به این مسئله داشته باشد. بانگاهی به افزایش روزافزون وسرسام آورسقط جنینهای پنهانی وغیرقانونی و با توجه به تعارض آشکارانجام این عمل با آموزه های اخلاقی-اسلامی انجام چنین تحقیقی ، ضرورتی اجتماعی ورسالتی دینی به نظرمیرسد.آنچه را که از انجام این تحقیق مدنظر بود میتوان اینگونه بیان کرد:1-یافتن علل وانگیزه های سقط جنین بمنظورتلاش درجهت جلوگیری ازایجاداین علل زمینه ساز.2- طرح دیدگاههای فقها وعلمای اخلاق درباره ی انجام سقط جنین درهریک از مقاطع رشد جنین از زمان انعقاد نطفه تا تولد نوزاد. 3-بیان موارد مجاز سقط جنین از نظر قانونی ،شرعی واخلاقی. 4-بررسی آثار وضعی سقط جنین و عوارض فردی واجتماعی. 5-ارائه ی الگوها وراهکارهایی در جهت کاهش آمار روزافزون سقط جنین.6-ایجاد زمینه برای مطالعه وتحقیق بیشتر درآینده بمنظور مبارزه و پیشگیری از این پدیده ی غیراخلاقی وغیرانسانی.با پرداختن به مسئله ی سقط جنین ازدیدگاهی جدید وبررسی مبانی شرعی واخلاقی درباره منزلت وارزش انسان موفق به اثبات این مطالب شدیم:1-باتوجه به ارزش ذاتی حیات ،جنین اززمان انعقادنطفه انسان محسوب میشود.2-از دیدگاه شرعی-اخلاقی میتوان علل وانگیزه های اقدام به سقط جنین رابه دوگروه انگیزه های مادی وغیرمادی تقسیم کرد. 3-باتوجه به ادله ای همچون کرامت انسان نزدخدا،حرمت قتل نفس ،وجوب پرداخت دیه،ممنوعیت مادرازگرفتن دیه جنین وحفظ نسل،سقط جنین ازنظرشرعی واخلاقی ازلحظه ی انعقاد نطفه ممنوع است مگر درمواردخاص ودرشرایط خاص(مانندانجام سقط جنین قبل ازولوج روح درجنین درمواردتهدیدجان مادرباردار).واژه های کلیدی : سقط جنین ،انسان شناسی، اخلاق پزشکی، اخلاق اسلامی
نظریه اخلاقی گابریل مارسل
نویسنده:
ناهید بخارایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده:در این نوشتار که مشتمل بر پنج فصل است، نظریه اخلاقی گابریل مارسل با بهره گیری از روش کتابخانه ای مورد بررسی قرار گرفته شده است. هدف از نگارش آن آشنایی با افکار فیلسوفی است که درمورد مسائل دنیای امروزی به خوبی مطالبی را مطرح کرده است.اندیشه های وی برای مشکلات در جهانی که انسان ها را دچار کرده،راه گشا است. در فصل اول مباحثی درباره احوال مارسل و فلسفه او ذکر شده است.تعمق اولیه و ثانویه ،مساله و راز که او همواره برآن تاکید زیادی داشته است توضیح داده شده است.در فصل دوم درباره رویکردهای محسوس به هستی اعم از عشق،امید،وفا و ایمان مطالبی بیان شده است.در فصل سوم نیز به انسان و ویژگی های مرتبط با آن اعم از آزادی ،ارتباطش با دیگران و غیره توجه داده شده است.در فصل چهارم نظریات مارسل درباره فناوری بررسی شده است و در آخرین فصل نیز درباره اخلاقیات کاربردی از جمله فقر،جنگ و غیره که امروزه بسیار مورد توجه است،بحث خواهد شد. کلمات کلیدی: مارسل،اخلاق،جهان،عشق،راز
  • تعداد رکورد ها : 5307